آریتمی قلبی و استرس

تاثیر استرس بر آریتمی های قلبی و نشانه های تشخیص آن را در مقاله زیر بخوانید

آریتمی قلبی و استرس رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. اکثر مواقعی که در معرض استرس بالا قرار دارید، ضربان و تپش قلب خود را به‌صورت واضح احساس می‌کنید. در حقیقت، آریتمی قلبی ناشی از اضطراب شدید پاسخ بدن در شرایط استرس‌زاست؛ اما تداوم آن می‌تواند هم ازنظر روحی و هم ازنظر جسمی تأثیرگذار باشد.

موضوع دیگر این است که خود آریتمی و تپش قلب نامنظم، دلهره‌آور است و این دو فرآیند به‌خوبی یکدیگر را تقویت می‌کنند. افزایش شناخت از آریتمی قلبی و راه‌های کنترل آن بسیار مثمر ثمر واقع می‌شود. در ادامه به بررسی دلایل آریتمی قلبی ناشی از استرس و شیوه‌های مدیریت آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ارتباط آریتمی قلبی و استرس

قلب اندامی بسیار حیاتی است که با پمپاژ خون به سراسر بدن، اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز را فراهم می‌کند. این پمپاژ توسط سیستم هدایت الکتریکی قلب کنترل می‌شود. گاهی اوقات، این سامانه به دلیل بیماری‌های قلبی – عروقی، مواد شیمیایی موجود در خون، اختلالات مادرزادی و برخی دلایل ناشناخته به‌درستی کار نمی‌کند. در نتیجه حالتی به نام آریتمی قلبی ایجاد می‌شود که در آن قلب بسیار تند، کند یا نامنظم می‌تپد. اختلال در عملکرد سیستم هدایت الکتریکی قلب می تواند سبب ایجاد بیماری هایی نظیر بلوک قلبی شود.

استرس از جمله عواملی است که ضربان قلب شما را مختل می‌کند. در مورد ارتباط آریتمی قلبی و استرس، تئوری‌های مختلفی وجود دارد. به نظر می‌رسد که اضطراب پاسخ دفاعی یا گریز بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این حالت برای آمادگی بدن در شرایط خطر ایجاد شده و برخی از تغییرات فیزیولوژیک را به همراه می‌آورد که یکی از آن‌ها آریتمی است.

افزایش ضربان قلب سبب شده تا ارگان‌های مختلف خون بیشتری دریافت کنند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم هنگام ترس، عصبانیت یا اضطراب متوجه تپش قلب می‌شوند. تکرار موقعیت‌های مشابه می‌تواند سلامت قلب را به خطر بیندازد. به‌طور مثال، تحقیقات نشان داده افرادی که به اختلال اضطراب فراگیر مبتلا هستند، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌گیرند.

ارتباط آریتمی قلبی و استرس

آریتمی قلبی و استرس؛ چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

افزایش ترشح کورتیزول، مهم‌ترین تأثیری است که استرس شدید بر بدن به‌جای می‌گذارد. هورمون کورتیزول در پاسخ به استرس ترشح می‌شود.

تحقیقات نشان داده که سطوح بالای کورتیزول ناشی از استرس طولانی مدت می‌تواند کلسترول خون، تری گلیسیرید، قند و فشارخون را افزایش دهد.

این هورمون بر نحوه تنفس شما نیز مؤثر خواهد بود. اگر به بیماری‌های تنفسی مانند آسم یا آمفیزم مبتلا هستید، استرس می‌تواند نفس کشیدن را سخت‌تر کند. آریتمی قلبی و استرس به‌راحتی سیستم هورمون‌های بدن را مختل می‌کنند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر سریعاً به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

علائم ناشی از آریتمی قلبی و استرس

با افزایش استرس، سیستم بدن پاسخ‌های فیزیولوژیک کوتاه مدتی از خود نشان می‌دهد و پس از گذشت زمان و حفظ آرامش، بدن به وضعیت نرمال می‌گردد. اگر درگیر اضطراب طولانی مدت و حاد باشید، علاوه بر علائم اولیه، نشانه‌های دیگری نیز مشاهده می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های مختلفی باشد. در جدول زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

علائم کوتاه مدتعلائم بلند مدت
درد قفسه سینه یا احساس تپش قلبافسردگی و تحریک پذیری بالا
سردرد، سرگیجه یا لرزش دستاختلالات خواب
تنش عضلانیافزایش فشارخون
افزایش ناگهانی فشارخوناختلالات سیستم ایمنی
عدم تمرکزبیماری‌های قلبی و عروقی

علائم ناشی از آریتمی قلبی و استرس

آیا می‌توان آریتمی قلبی و استرس را کنترل کرد؟

هیچ راهی برای اجتناب از اضطراب زندگی روزمره وجود ندارد؛ اما با استفاده از روش‌های مختلف تا حدودی می‌توان نشانه‌های ناشی از استرس و آریتمی قلبی را کنترل کرد. اگر استرس‌های روزمره را مدیریت نکنیم، سلامت جسمی و روحی ما در معرض خطر قرار می‌گیرید. چند استراتژی متداول وجود دارد که به مدیریت اضطراب در طول زمان کمک می‌کند و ضربان قلب به یک عدد طبیعی می‌رساند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

روش‌های مدیریت آریتمی قلبی و استرس

شیوه‌های درمانی انواع آریتمی قلبی و استرس بسیار گسترده است. بخش اعظمی از اضطراب روزانه با تغییر سبک زندگی برطرف شده اما در موارد شدیدتر به درمان‌های دارویی هم نیاز داریم. از بهترین شیوه‌های مدیریت عوامل خطر آریتمی قلبی و استرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورزش کنید

ورزش عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد و ضربان قلب را در محدوده نرمال قرار می‌دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها بیان کرد که حداقل 140 دقیقه ورزش هفتگی با شدت متوسط، سلامت قلب بزرگ‌سالان را حفظ می‌کند.

سبک غذایی خود را تغییر دهید

هر ماده غذایی که میل می‌کنید، به‌طور مستقیم بر قلب شما تأثیر می‌گذارد. به‌طور مثال، مصرف بیش از حد سدیم کلراید (نمک)، سلامت قلب را تهدید می‌کند. کافئین نیز از جمله مواردی است که ضربان قلب را افزایش می‌دهد. بهتر است از مصرف بیش از حد قهوه و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین دار خودداری کنید. چرا که تاثیر کافئین بر آریتمی قلبی به صورت علمی کاملا تایید شده است. سالم غذا خوردن به معنای پرهیز از همه خوراکی‌ها نیست، بلکه منظور رسیدن به یک تعادل غذایی مناسب است.

آب بنوشید

کم آبی بیش از حد بدن، ضربان قلب را افزایش می‌دهد. ممکن است این حالت را در ایام ماه رمضان تجربه کرده باشید. کم آبی می‌تواند علائم دیگری مانند سرگیجه و خشکی عضلات را ایجاد کند. نوشیدن 6 لیوان آب در روز برای بزرگ‌سالان ضروری به شمار می‌آید.

تنفس عمیق را تمرین کنید

استرس و اضطراب بر نحوه تنفس شما تأثیر می‌گذارد. چند نفس عمیق می‌تواند به کاهش تنفس و ضربان قلب کمک کند، ماهیچه‌های شما را شل کرده و ذهن را به آرامش برساند.

درمان دارویی آریتمی قلبی و استرس

در مواردی که استرس به یک معضل همیشگی تبدیل شده و بیمار دائماً در معرض آریتمی قرار می‌گیرد، درمان‌های دارویی پیشنهاد می‌شود. استفاده از این داروها به‌دقت بسیار بالایی نیاز داشته و تنها با دستور پزشک متخصص مجاز به مصرف آن هستید. از پرکاربردترین داروهای ضد آریتمی می‌توان به وراپامیل، پروپرانولول و متورال اشاره کرد.

مراجعه به پزشک متخصص، اولین قدم درمان آریتمی قلبی و استرس

آریتمی قلبی از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند تمامی ارگان‌های بدن را درگیر کند. به همین دلیل تشخیص و درمان به‌موقع آن از اهمیت زیادی برخوردار است. کلینیک آریتمی توانیر واقع در خیابان ولیعصر، خیابان عباسپور تهران در کنار جمعی از پزشکان متخصص در تلاش است تا سلامتی و زندگی سالم را به شما بیماران عزیز هدیه کند.

در صورتی که هر یک از علائم ذکر شده را مشاهده کردید، سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 888881891 یا 88793628 تماس حاصل فرمایید.

منابع: