تاکی کاردی فوق بطنی حمله‌ای (ناگهانی) (PSVT)

تاکی کاردی فوق بطنی حمله‌ای PSVT (Paroxysmal Supraventricular Tachycardia) یکی از شایع‌ترین ناریتمی‌های قلبی که شاید بسیاری از بیماران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از مشخصات این ناریتمی‌ها این است که اغلب به صورت ناگهانی شروع می‌شوند؛ به گونه‌ای که قلب فرد حتی در هنگام نشستن و بدون هیچگونه عامل تحریک‌کننده و فعالیتی، به صورت نامنظم و بسیار تند شروع به تپیدن می‌کند. این تندی ضربان می‌تواند به صورت تپش قلب یا حتی گاهی به صورت سرگیجه و به ندرت حتی به صورت سنگ‌کوب خودش را نشان می‌دهد. اختلال در عملکرد و ساختار گره دهلیزی بطنی گاهی می تواند سبب ایجاد این نوع حملات شود.

تاکی کاردی فوق بطنی حمله‌ای در مواردی رخ می‌دهد که به دلیل ضربان بسیار تند، قلب قادر نیست به مقدار کافی خون را پمپاژ و به مغز برساند. در نتیجه با این اتفاق ممکن است فرد دچار سرگیجه شود یا چشمان او سیاهی رود. گاها عدم پمپاژ خون و نرسیدن طولانی مدت خون به مغز موجب سنگ‌کوب نیز خواهد شد. از آنجایی که بیماری تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای از انواع بیماری های ژنتیکی مشابه سندرم بروگادا است، تشخیص آن باید مستقیما زیر نظر متخصص قلب و عروق انجام شود.

یکی دیگر از مشخصه‌های تاکی کاردی فوق‌ بطنی حمله‌ای این است که کاملا ناگهانی شروع و ناگهانی قطع می‌شود. این حملات می‌تواند از چندین دقیقه تا چندین ساعت طول بکشد. شدت علائم نیز می‌تواند از فرم‌های بسیار شدید تا فرم‌های بی‌علامت متغیر باشد، اما به طور معمول این ناریتمی‌های قلبی با تپش و مقداری سرگیجه و سیاهی رفتن چشم آغاز می‌شود.

علائم تاکی کاردی فوق بطنی ناگهانی

علائم و نشانه های تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای که آن را با نام تندتپشی فوق بطنی نیز می شناسند می تواند به صورت ناگهانی به وجود بیاید و بدون دخالت های دارویی نیز از بین برود. از اصلی ترین عوامل موثر در تاکی کاردی فوق بطنی که می تواند در نشانه ها و علائم آن دخالت کند باید به ورزش و استرس اشاره کرد. به طور کلی علائم و نشانه های تاکی کاردی فوق بطنی PSVT می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تپش قلب بالاتر از حد نرمال
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • سرگیجه و عدم تعادل
  • در موارد جدی به صورت سنکوپ و از دست دادن هوشیاری کامل

توضیح جامع و دقیق از آریتمی قلبی را در مجله سلامت سایت بخوانید.

اگر یک فرد میزان ضربان قلب خود را اندازه‌گیری کند، بین 150 تا 160 است. اما این در حالیست که در این حالت امکان ضربان قلب بین 200 تا 220 نیز وجود دارد. بسته به شدت میزان ضربان قلب ممکن است شدت میزان علائم نیز کم یا زیاد باشد.

همانطور که اشاره شد، یکی از مشخصات این عارضه، قطع شدن ناگهانی آن است. گاهی بیمار با انجام برخی از کارها میزان تپش قلب را کنترل و کاهش می‌دهد. (این موارد را در مطالب دیگر ما مطالعه خواهید کرد.) اما گاهی هم فرد به بیمارستان مراجعه می‌کند و با تزریق دارو میزان ضربان قلبش کنترل و کاهش پیدا می‌کند. در برخی شرایط ممکن است ناریتمی به صورت خود به خود نیز قطع می‌شود.

خوشبختانه این نوع از ناریتمی‌ها درمان موفقی دارند. جهت درمان پزشک می‌تواند با سوزاندن راه‌های اضافی (به اصطلاح به آن رگ اضافی نیز گفته می‌شود.) این نوع عارضه را درمان کند. در این حالت موفقیت درمان نزدیک به صد است و پس از سوزاندن راه اضافی، آریتمی به طور کامل قطع خواهد شد و دیگر تکرار نخواهد شد.